از جهان نگری تا کاربرد صنایع بدیعی در غزلیّات چهار تن از شاعران مکتب تصوّف
نویسندگان
چکیده مقاله:
تفاوت در کاربرد صنایع بدیعی در دورههای مختلف شعر فارسی یکی از موضوعاتی است که کمتر بدان توجه گردیدهاست؛ بررسی سبکهای شعر فارسی نشان میدهد که در برخی از این دورهها بسامد و کاربرد برخی صنایع ادبی بیش از سایر صنایع بودهاست به عنوان مثال در اشعار دورۀ خراسانی کمتر نمونهای برای ایهام دیده میشود حال آنکه کاربرد این صنعت در سبک عراقی تبدیل به یکی از شاخصههای سبکی دورۀ مذکور گردیدهاست. برای یافتن پاسخ این مسئله باید از رویـکردهای جامعـهشناسانه یاری جست؛ در مقالۀ حاضر نویسندگان با استفاده از نظریۀ ساختارگراییتکوینی لوسین گلدمن، که میکوشد ارتباط میان ساختارهای ادبی و جهاننگری پدیدآورندگان آن را کشف نماید، کوشیدهاند تا پاسخی برای مسئلۀ مذکور ارائه دهند.بررسی جامعهشناسانۀ شعر چند تن از شاعران دورۀ عراقی چون مولوی، عطار، عراقی و... که میتوان آنها را اصلیترین شاعران سبک عراقی دانست، گویای آن است که الف: جهانبینی متأثر از افکار درونگرایانه در این دوره، که به اقتضای فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه بوده است، اصلیترین دلیل برتری کمّی کاربرد صنایع معنوی نسبت به صنایع لفظی بوده است ب: جهانبینی صوفیانه و مفهومگرایانهی این شاعران سبب بیتوجهی هر چه بیشتر این شاعران به صنایع بدیعی (حتی در مقایسه با شاعران دورۀ خراسانی چون عنصری و فرخی) گردیدهاست.
منابع مشابه
از جهان نگری تا کاربرد صنایع بدیعی در شعر با رویکردی به نظریه ساختارگرایی تکوینی گلدمن
در عرصه ی جامعه شناسی ادبیّات کسانی چون لوکاچ، باختین و گلدمن نام هایی آشنا هستند. این دسته از محققان به منظور دوری از هر گونه نگرش یک جانبه به آثار ادبی، در صدد ایجاد ارتباط بین صورت و محتوا و مطالعه ی همزمان لفظ و معنی هستند. بدین ترتیب این محققان در مقابل نحله های فکری دیگر قرار می گیرند که یا مطالعه ی متن را محدود به ساختار متن و رها از همه ی عوامل خارج از متن می دانستند و یا دیدگاهی کاملاً م...
15 صفحه اولThe Study of Stressful Factors in Clinical Education for Nursing Students Studying in Nursing and Midwifery College in Khorramabad
کچ هدي پ شي مز هني فده و : شزومآ لاب يني شخب ساسا ي شزومآ مهم و راتسرپ ي تسا . و هنوگ ره دوج لکشم ي شزومآ رد لاب يني ، آراک يي هدزاب و ا ني شزومآ زا شخب راچد ار لکشم م ي دنک . فده اب رضاح شهوژپ سررب ي لماوع سرتسا از ي شزومآ لاب يني رد وجشناد ناي راتسرپ ي هدکشناد راتسرپ ي و يامام ي ماـجنا داـبآ مرـخ تسا هتفرگ . شور و داوم راک : رضاح هعلاطم کي هعلاطم صوت يفي عطقم ي تسا . د...
متن کاملصنایع بدیعی در «شعر نو»
صنایع بدیعی از دیرباز مورد توجه شاعران و نویسندگان بسیاری بوده است. علیرغم تفاوتهای آشکاری که شعر نو در عرصة وزن و قافیه و نیز عاطفه و مضامین آن با گذشته دارد، و با وجود اظهارات صریح نیما مبنی بر ناکارآمدی دانش بدیع، حضور آرایههای ادبی را در شعر نو نمیتوان نادیده گرفت. بررسی بدیع در اشعار چهار تن از شاعران معاصر ـ نیما، سپهری، اخوان ثالث و شاملو ـ نشان میدهد که فنون بدیعی در شعر نو، جنبة ...
متن کاملاز غم و حسرت شاعران کلاسیک تا نوستالژی شاعران رمانتیک
نوستالژی یا غم غربت در اصطلاح به حس دلتنگی و حسرت افراد نسبت به گذشتهی درخشان و آن دسته از داشتههایی است که در زمان موجود از دست رفتهاند. اوضاع اجتماعی ـ سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه و تحولات و دگرگونیهای زندگی شاعران در شکلگیری غم و اندوه نسبت به اوضاع و احوال گذشته، کاملاً مؤثر است و رگههایی از این احساس در سراسر شعر فارسی به وضوح دیده میشود و شاعران به شگردهای مختلف به بیان عواطف و ا...
متن کاملتأثیرپذیری شاعران معاصر عرب از مکتب ادبی رمانتیک
گرایش شاعران معاصر عرب به مکتب رمانتیک، نقطۀ آغازین تحول در این شعر به شمار میرود و رمانتیکها از گروههای پیشتازی هستند که دگرگونی ادبیات عربی و همگامی آن با عصر جدید، با تلاشهای آنان شروع شد. هرچند تعداد این جماعت در ابتدا اندک بود و بیشتر تغییر در حوزه معانی شعر را مد نظر داشتند، اما طولی نکشید که شمار آنها بیشتر شد و دامنه تحولخواهی آنان نیز، گستردش یافت به طوری که در مدتی کوتاه، محتوا ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 9
صفحات 187- 222
تاریخ انتشار 2016-03-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023